(הקליניקה ממוקמת ברמת אביב)

סדנת הדרכת הורים שמונה מפגשים

מיועדת למוסדות  כגון: ארגוני נשים, מעונות יום, עיריות ומתנסים קהילתיים

 

מפגש ראשון

למה הדרכת הורים

 .לקבוצה תוצג החשיבה בבסיס הדרכת הורים. בקצרה- בפועל ההורה הוא הדמות העיקרית בחיי הילד וככל שידע ההורה לתת מענה לקשיי הילד

.תהייה תועלת רבה יותר (בהשוואה לאנשי מקצוע),בטיפול ומענה לקשיים של הילד

היכולת של ההורה להתמודד עם אתגרים בהורות היא גם מודל טוב בעבור הילד להתמודדות ומחזקת את התחושה של אמון בהורה

.הכרות

.אציג עצמי ונסיוני כפסיכולוגית חינוכית במסגרות של החינוך הרגיל והמיוחד ואת עבודתי בהדרכת הורים בקליניקה

.כל הורה יציג עצמו ואת המשפחה הגרעינית. ההורים יתבקשו לרשום על דף באופן אנונימי מהם הקשיים בהם הוא נתקל בגידול ילדיו

אציג בפני הקבוצה את העקרונות ההכרחיים ליצירת קבוצה שיש בה אפשרות לשיתוף- שמירת פרטיות המידע הנמסר בקבוצה והימנעות מביקורת דיונים. ההורים יתבקשו להוסיף כללים נוספים הנחוצים להם לחוש בטוחים בקבוצה

.בסוף המפגש נבחר מספר מהניירות שהורים הציבו באופן אנונימי ונתייחס לשאלות העולות בהם

 

מפגש שני

ילד ראשון נולד

.

התייחסות לשינויים בחיי המשפחה: שעות השינה משתבשות, הפנאי של האם לבן הזוג מצטמצם ,מתעוררים מתחים באשר לחלוקת התפקידים, .שינויים בסדרי עדיפות כלכלית , לעתים האם מצויה בסערה הורמונלית ונטייה לשינויים במצבי הרוח

כיצד נזהה מצב של דכאון אחריי לידה, הבושה שהיא מעוררת וכיצד ולמי כדאי לפנות לעזרה.

יינתן הסבר קצר על המשמעות של יצירת קשר ראשוני עם הילד- קשר עין ומגע. יוצגו מעט נתונים מחקרים באופן סיפורי המצביעים על החשיבות של היבטים אלה בהתפתחות והבריאות הנפשית של הילד.

 

מפגש שלישי

ילד נולד למשפחה

 

- תגובות האחים לבוא אח/ אחות למשפחה. לאלו תגובות ניתן לצפות, מה התחושות שמעוררת לידת אח וכיצד ניתן לסייע לבכור להתמודד עם הרגשות המתעוררים.

אציג מקרים מהקליניקה והקבוצה תוזמן לשתף בחוויות פרטיות ולשאול שאלות.

 

מפגש רביעי

כניסת ילד למעון או למסגרת חינוכית אחרת

למה כדאי לשים לב כהורים כשאנו בוחרים בעבור ילדינו מסגרת חינוכית: מספר המטפלים בקבוצה, מידת השקיפות, הסביבה הפיסית.

כיצד לסייע לילד בימים הראשונים להסתגל למסגרת, הרגשות המתעוררים אצל ההורים עם הפרידה, כיצד יוצרים יחסיי אמון עם הצוות המטפל, וכיצד ניתן להתמודד כאשר האימון מתערער.(חרדה, חשדנות).

 

מפגש חמישי

 חשיבות המשחק הדמיוני להתפתחות רגשית של הילד

"מעבר מאחד לשניים".אם בשלבי התפתחות ראשונים העולל אינו מבחין ברגשות וצרעים של הזולת אלא לסיפוק צרכיו עם הגדילה נוצרת הכרה בקיום הזולת. אבחנה זאת מאפשרת יצירת קשרים חברתיים.

אציג בקצרה את עבודתו של ווינקוט עם ילדים, התפקידים של המשחק הדמיוני להתפתחות הילד ושימוש במשחק דמיוני משותף להכרות עם הילד וליצירת קשר. נתנסה באחת הטכניקות של ווינקוט של ציור בהמשכים מטפל ילד. משחק זה יכול לשמש גם את ההורים ביצירת משחק המחזק את הקשר ומאפשר לילד לקבל מרחב מלביטוי.

ציורי ילדים ככלי להכרות הילד.

ההורים יתבקשו להביא ציורים של ילדיהם. נניח את הציורים באופן אנונימי ואדגים כיצד הציורים מסייעים לנו להכיר את ילדנו .לזהות נקודות תורפה ומצוקות וכיצד נוכל להתייחס או לבחון את ההשערות העולות. כיצד נוכל לסייע לקשיים ועיצוב תפיסות העולות מציוריי ילדים.

 

 

מפגש שישי

הכנה לעולם החברתי

עם התפתחות תקינה של הילד הזולת הופך משמעותי ונרקמים קשרים חברתיים משמעותיים. בגן נוצרות חברויות קבוצות אינטריגות חברתיות, ולילדים שונים יש מעמד חברתי שונה ונטיה שונה להיות מעורבים בחברויות או במצבי קונפליקט.

התכנים הללו מעוררים אצל ההורים תחושות קשות ודילמות באשר לאופן שעליהם ליישב את הבעיות החברתיות של הילדים. בחלק מהמקרים התכנים מעוררים אצל ההורים זיכרונות כואבים מילדותם, היכולת לבצע הפרדה בין זיכרונותינו לבין הקשיים של ילדינו היא מפתח חשוב לאופן בו נוכל לסייע להם להתמודד חברתית באופן עצמאי.

 

מפגש שביעי

 לקראת בי"הס מה הם לקויות למידה ומתי נכון להתייחס אליהם

תערך סקירה קצרה של לקויות למידה: תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, זיכרון חזותי, זיכרון שמיעתי, הבנת הנקרא, קשיים דיסגראפים, דיסקלקוליה.

הדגש יהיה על הייחוד של כל ילד בנקודות החוזק והתורפה וכיצד נכון לסייע לכל ילד לנצל את נקודות החוזק.

אשתף מניסיוני המקצועי של אבחונים שלא הוסברו היטב לילד ולהורים ובפועל לא סייעו , אנחה מתי כדאי לפנות לאבחון ועד כמה חשוב שהילד והוריו יבינו היטב את משמעות המשוב.

למשל עבור ילד בעל זיכרון חזותי חלד וזיכרון שמיעתי מפותח  האסטרטגיה הנכונה ללמידה  היא האזנה ולא קריאה.

 

מפגש שמיני

תם ונשלם כיצד נתכונן לכיתה  א

מחקרים רבים מצביעים על המידה בא הצלחה בכיתה א, הינה תלוחה בגורמים רגשיים יותר מאשר ביכולות שכליות. כיצד נכין את הילד למעבר מהגן לביהס:

כדאי ליצור מפגשים בין חלק מילדי הכיתה, הליכה משותפת בחופש הגדול לביהס, הכנה למטלות מובנות ע"י חוברות עבודה.

במידה ולהורים ידוע על הפרעת קשב או קשיים חברתיים חשוב להפגש עם המורה לשתף אותה ולחשוב  ביחד על תנאים היכולים לסייע בהסתגלות.

למשל ילד עם הפרעות קשב כדאי לאפשר לו הפוגה קצרה במהלך השעורים.

 

הסדנא מיועדת להקניית כלים להורים לאתר את המאפיינים הרגשים ,חברתיים ושליים של ילדם ולמצוא ת הדרך המתאימה להיות הורה מתאים

לילדם- " חנוך לנער עפ"י דרכו".